Bazı
sinema yorumlarında, bazı filmlerin sinemada izlenince seyircide bıraktığı
etkinin daha farklı olduğunu söylenir. Bu her ne kadar tercih meselesi olsa da
böyle söylenmesinin altında yatan bir gerçeklik var. Sinema ile internette
izlediğimiz filmlerin bizde bıraktığı etki bu açıdan farklılık gösterebiliyor.
2014 senesinde iki film öne çıkmıştı. Bunlardan biri 12 yıl gibi sürede çekilen
“ Boyhood” diğeri Birdman idi. Bu iki filmden biri önce
girdi vizyona, diğeri daha sonra yerini aldı.
“ Birdman “ (Atmaca), Eskiden
Birdman adlı süper kahramanı canlandıran
Riggan Thomson ’un New York’ta bir oyun çıkarmasını anlatıyor. Bu oyunda Kahramanımız
Riggan’ıneski
şöhretine yeniden kavuşmak için Broadway’de Raymond Carver tarafından yazılmış “
What We Talk About When We Talk About Love”
adındaki kısa hikayesinin tiyatro uyarlamasını sergilemeye karar
vermesiyle film başka bir boyuta
geçiyor.
Kahramanımız
Riggan’ın provalarda iş kazası yerine
kovduğu karakterin yerine Mike adında
başka bir karakter geliyor. Riggan tekrardan eskisi gibi iyi iş çıkartmak için
yapıyor bunları. Bir Hollywood starının tekrardan kavuşmak istediği ünü
anlatıyor film, bu ünü anlatırken Kahramanımız Riggan’e bir ses onu
yönlendiriyor. Ne yapması gerektiğini ona o ses söylüyor.
Filmde
her türlü karaktere rastlamak mümkün. Baba problemi olan sorunlu bir kız,
kendini tiyatroda kanıtlamaya çalışan eski bir Hollywood starı, kendini sahne
dışında özgür hissetmeyen bir tiyatrocu, Tiyatro izlemeden izlemediği tiyatroyu
yerin dibine sokan eleştirmen…
“ Birdman”
birkaç sahneyi saymazsak tiyatro
kulisinde gerçekleşiyor. Kapalı mekandan
çıkılmayan, bütün oyuncuların çabalarını sarf ettiği bir kulis tarafından
yönetiliyoruz filmin çoğu sahnesinde. Bu sahnelerde Edward Norton ve Michael
Keaton filme sınıf atlatmayı başarıyorlar. Her ne kadar Michael Keaton gerçek
bir kahraman sıfatıyla karşımıza çıksa da , Edward Norton’ da kendisinden aşağı
kalmıyor, iyi bir ikili oluyorlar. Bunun yanında Michael Keaton’un kızını oynayan Emma Stone’u
(Sam) ve Riggan Thomson’un işlerini
üstlenen menajer rolüyle karşımıza çıkan Zach Galifianakis film boyunca başarılı buldum.
Michael
Keaton Birdman filminin teklifi
kendisine geldiğinde şu ifadelere yer veriyor;
“Alejandro ile 2012 yılında bir yemekte
karşılaşmıştık. Bana filmden bahsetmişti. Senaryosu hazırlık aşamasındaydı. Ne
kadar güzel bir konu dedim. Bayılmıştım, bir an için aklımdan, ‘keşke beni
çağırsa ve rol için görüşse’ diye geçirdim. 63 yaşındayım, ve dedim ki ‘benim
gibi bir adamı bu filmde oynatıp ne yapsın?’. Bütün bunları kafamdan tam 11
saniyede geçirdim ve Gonzalez bana, “Birdman sen olur musun?” dedi. Bu orijinal
hikayede kim olmak istemez ki. Çok riskli bir işe giriştiğimin farkındaydım.”
Gişe
filmlerine ve seyircilerine söyleyecek
bir çok şeyi var Birdman’in. Ayrıca
oturduğu yerden ahkam kesen, sadece eleştirmek için eleştiren eleştirmenlere de
ayar vermeyi unutmuyor Birdman. Popülerite konusunda “Her zaman biz olacağız
kardeşim! Popülarite, prestijin kıçı kırık kuzenidir kardeşim!” repliği
hafızamızda yerini koruyor.
Özellikle
eleştirmenler konusunda daha ağır ifadeler kullanılması şaşırtmazdı beni, çünkü
filmi, tiyatroyu ya da başka şeyleri izlemeden yorum yapmakla, bir sanatçının
sahnede verdiği emek arasında çok fark olduğunun da altını çiziyor Birdman.
Ayrıca
sosyal medya (Twitter,facebook) konusuna
değinmeyi unutmuyor, Ve Birdman’i ayıran
diğer özelliklerden biri tek planda
çekilmesi. Bu açıdan zor bir işe imza atıyor Birdman, çünkü bir hata yapıldığı
takdirde bütün işin çöpe atılmama ihtimalini kim söyleyebilir? İşte filmi
izlerken seyirci bu zorluklarla karşılaşıyor.
Film sırasında günümüz popüler sinemasında ikonların ismini
filmin başlarından itibaren duyuyoruz. Iron Man Ve Justin Bieber göndermeleri
komikti. Filmde bir sistem eleştirisi
olduğu bariz belli oluyor. Oturdukları yerden izlemediği filmleri yerin dibine
sokan eleştirmenler her türlü ayarı yiyor filmden. Oscar ödüllerinin benim için
önemi olmasa da en iyi film ödülünün
Birdman’e gittiğinin, en iyi yönetmenin Alexjandro Gonzalez Inarritu olduğunu, olduğunu,
en iyi görüntü yönetmeninin Emmanuel Lubezki) altını çizmek gerekir. Bu
ne kadar önemli bilmiyorum ama özellikle Emmanuel Lubezki’nin görüntü
yönetmenliğindeki başarısını ileride tekrarlayacağı kimseyi şaşırtmaz.
Sonuç
olarak ; Üstünde
ne kadar konuşursak konuşalım, bizim konuştuklarımızın öneminin olmayacağı bir
film olarak karşımıza çıkan “ Birdman “ ile İnarritu sözü olduğunu, sözsüz
kalmayacağını kanıtlıyor. Bunu kanıtlarken popüler kültüre ayarı veriyor, genel
sistem eleştirisi getiriyor. Başka bir
yönetmen olsaydı bu işin üstesinden gelir miydi bilmiyorum ama Inarritu bu işin
üstesinden gelmeyi fazlasıyla başarmış.
Vizyon Tarihi: 27 Şubat 2015
Süresi: 119 dakika
Yönetmen: Alejandro González Iñárritu
Oyuncular: Michael Keaton, Zach Galifianakis, Edward Norton
Ülke:
ABD
Yapım
Yılı: 2014
Cem Kurtuluş, Şubat 2015
0 yorum:
Yorum Gönder