// body elementide aşağıdaki şekilde düzenlenmelidir. ...
// etiketinden önce aşağıdaki kodu ekleyebilirsiniz. // body elementide aşağıdaki şekilde düzenlenmelidir. ...

Etiketler

Tarih

Kategoriler

28 Ocak 2010

Gökalp Baykal-Her Zaman Bir Şarkı (2002)





















Şöyle bir geçmişe baktığımızda benim için iki isim özellikle kent ozanı sıfatına layık. Biri “ kaptan “ namıyla Cenk Taner,  bir diğeri  Gökalp Baykal. Konuya devam edecek olursak; 1999’da Yabancılar albümünden sonra yıl 2002’e geldiğinde Gökalp Baykal kent ozanı şarkılarını dillendirmeye  devam ediyor. 2000’li yıllar için  teknoloji bu işe daha çok bulaşmıştı. Teknoloji gelişti, imkanlar arttı;  İnsanlar çıkan albümlerin ruhsuz olduğunu iddia ettiler.


Baykal'ın şarkılarında  ilk üzerinde durulması gereken "kış" imgesi. O nedense albüm boyunca hep, soğuk, karlı, ürkek, puslu, yağmurlu bir havadan bahsediyor. Şarkı sözleri genelde kent insanının yoğun iş temposu içindeki yorgunluklarına, tekdüze, birbirinin aynısı geçen günlere ya da insanın olur ya, nedensiz sıkıntılara, hüzünlere dalması, işte bütün hikaye burada yatıyor.

Bir de yaşam içerisinde bize önerilen iş, evlilik, çoluk çocuk... gibi önceden çizilmiş rotaları kırmaya yönelik ironik şarkılar da söylüyor. Hayat ne de olsa gelip-gitme arasında geçiyor. İş, mesai bunun sonucunda yorgunluk. Ekip işi albümde netçe görülüyor, Akın Eldes gitarıyla harikalar yaratıyor , piyanoda  İsmail Safa  Yalbaz’ın melodileri albüm genelinde o kadar ruhlu ki, bunun haricinde Armonika’da  Emre Cebesi yer alıyor.

 Hangi müzik türünü severseniz sevin,akerdeon’a kulak verdiğiniz zaman sizi başka yere götürür.  Bass gitarıyla Oya Erkaya ‘nın da iyi iş çıkardığını söylemeliyim. Bu albümdeki kadro çok çeşitli, yaklaşık kadroda 13 eleman yer alıyor bass gitar, vurmalı, geri vokaller, armonika,davul...

 Albüm; “ Pişman Olacaksın “  ile açılıyor; adrenalin, rock’n roll dolu melodileriyle albümün dinamiklerinden. Devamında gelen "Hiç Anmadım" uzaklara götürüyor. En hissiyatlı doruklarda gezdiriyor. Albümün en hissiyatlı şarkılarından biri oluyor. “ Bir  Yaz Sonu” hüznün okyanuslarına doğru sıkı bir dalışın ilk habercisi gibi, o duygusallığın zirvesinde dolandırıyor bizi.  Gökalp Baykal’ın o duygu durumundaki hissiyatı,melodilerin götürdüğü başka hissiyatlar için söylenecek kelime de az. İş, hayat, evlilik, mutluluk bunlar güzel şeyler "Bir İş Bir eş” de güzel sunulmuş bizlere. Masum yalanlar, yırtılmış kitaplar, bozulmuş oyunlar ve hayatın gerçeklerini gözler önüne seriyor kent ozanı Gökalp Baykal.

 Albümün ilk yarısında da hüzün dolu bir yolculuk var.  Albümün ilk yarısındaki son şarkısı olan  “ Gizli Saatler “ hassas piyano dokunuşlarıyla büyüleyici bir atmosfer oluşturuyor, “ istemezdim hiç üzmeyi,bir an için unutsan tüm geçmişi “ nakaratıyla nokta atış yapıyor.


Albümün ikinci yarısında kaptan sözü alıp "Demir Almadan"  gibi bir sonbahar akşamını anlatan bir parça  ile giriyor ve  Arda Algül klavyede döktürüyor. “ Kapatıyoruz “  melankolinin zirvelerinde dolandırıyor, hüzün  bize karşı komşumuz oluyor.  “ Uykum Kaçtı “ ile hız artıyor, Armonika’nın güzelliğiyle birlikte “  bu duruma kanma,konuyu saptırma onlardan halini senden daha kötü sanma “ sözüyle de nokta atış yapıyor,sonrasında gelen lezzetli sololarla rock’n roll vari bir durum yaşanıyor. “ Belki O Zaman “ ile nihilist düşünceler, melankoliye doğru uzanan bir yolculuk. Burukluk hislerini yaşamanız olağan. “ Gün gelir alışır insan, hafifler kuş gibi ve özgür/ bir martının kanatlarıyla süzülür işte o zaman güler yüzüm “ sözüyle de o duygu durumunu anlatıyor. Geçmişe özlemin duygu hali ” Kaldırımda “   ile devam ediyor. Hüzün azalmıyor, yükseliyor. “ Şimdilik bir köpek öldüren parası, yarın olsun bir sabah kahvaltısı “ sözleriyle de şairane sözler karşılıyor.

 Albümün ikinci yarısının kapanış şarkısı "Her Zaman Bir Şarkı" da yalnızlık, ışıksız karanlık ,güneş, gökkuşağı gibi temalar ele alınsa da büyük bir hissiyatla söyleniyor. Yiten günlere, hüznün diğer kıyısında yüzdürüyor.

 2000’li yıllar baz alındığında “ Her Zaman Bir Şarkı “ Gökalp Baykal’ın hem eskiden yaptığı bestelerden,hem de yeni bestelerden oluşan bir albüm/toplama denebilir. Hüznün kıyılarında fazlasıyla yüzdüren, ve albümün kaset kartonetinde “ Önce Şarkı vardı “ diyerek söylüyor bunu, uzunca bir yazı var.  Çıktığı yolculuklardan da dem vuruyor, bu albümün nasıl oluştuğuna dair fikir veriyor.

 Albümde Emeği Geçenler:

 Yapım: Gökalp Baykal

Düzenlemeler: İsmail Safa Yalbaz

Kayıt: Mine Erkaya, Arda Algül

Miks: Mine Erkaya

Mastering: Erkan Okur

Grafik Tasarım: Müjgan Atukalp; Bahadır Uludağlar

Fotoğraflar: Serhan Atukalp, Hakan Aydoğan, Remzi Türeci, Nur Karlıca Iverson

Nadide Baykal, Fatih Özberk, Emre Ayman, Gökalp Baykal

 

Cem Kurtuluş, 2010

0 yorum: