“ bi' memleket gibidir gemi. her şey düzenli ve kontrol altında olmalıdır. kaidelere uyulmalıdır; kanunlara, nizamlara... ben de bu memleketin başşeyi gibiyim; başbakanı gibiyim mesela. her şey benden sorulur. denize çıktın mıydı bu küçücük gemi bi' memleket oluverir... aslında bi' başbakandan daha çok görevim var; çünkü onun bakanları var, adamları var, falanı var filanı var. benim yok. bu gemide güvenlik de eğitim de sağlık da eğlence de benden sorulur. kamil de başbakanın en kıyak yardımcısı; siz de vatandaş, aynı zamanda memur gibisiniz. bu yüzden çok kıyak, çok disiplinli ve çakı gibi olmalıyız. sürekli kendimizi ve birbirimizi kollamalıyız...”
Gemide " herkesin alışık olduğu mevzulara memleketi tarif ederek giriyor. Kaptan’ın filmin başında
bahsettiği Gemi onlar için Devlet gibi.
Mevzuların hepsi geminin içinde gerçekleşiyor. Düzeni ve
kontrolü sağlamak da kaptan ve mürettebatın işi. Kaptan görevi veriyor , tayfa
uyguluyor. Gırgır, şamata her bok dönüyor Geminin içinde. Gemide'nin film ağzı
da ilerleyen süreçte böyle ilerliyor. Her şey tıkırında giderken bir kesim
adamlar Kaptan'ın paralarına çöküyor. Bu bölümden itibaren boksör denen adamın Kaptan’ın parasını
kaptırması sonucu geminin elemanları adamların peşine düşüyor, bu esnada
adamların ensesine binip adamlara yara veriyorlar, boksör bir hayat kadınını
tayfanın içine katıyor. Ama filmde Kaptan'ın parasını çalan adamlar
olarak gösterilen kişilerin paraları çaldıkları detaylar gösterilmiyor veya gösterilmek
istenmiyor ve kısa kesiliyor...
Her şey bir kadının gemiye sızmasıyla ve o kadına tecavüz edilmesiyle bozuluyor. Filmde aynı zamanda zamanının Laleli'sinde diskoteklerde beliren kötü adamların kadın pazarlamalarını açığa vuruyor, kadınları bir " mal, eşya " olarak gösteriyor bu görüntüler, aynı zamanda bu ortamda erkeklerin birahanelerde erotik görüntülerle bir kadına susadığını, aç gözlerle izlediklerini seyirciye aktarıyor.
Bu fasılı geride bırakırsak; Bir kadının düzeni
nasıl bozabileceğini gösteriyor “ Gemide” her şeyin nasıl
bozguna uğradığını,bir kadının arkadaş ortamını nasıl bozduğunu film boyunca
çıplak gözlerle izliyoruz. Kadın, gemiye sızdıktan sonra Gemi, günahkar bir
şehre dönüşüyor. Kaptan’ın dediği gibi "Bu dünya iki şeyden
yıkılacak. bi binadan, bi de zinadan." sözü her şeyi açıklıyor.
Kaptan’ın her zaman yanında olan Kamil ile Kaptan ters
düşüyor zaman geçtikçe. Gemide bulunan herkes birbiriyle ters düşüyor bir kadın
için. Mevzu kadından da öte kadın'ı gemiye atan içinde piçlik taşıyan, uyuyan
kadına tecavüz girişiminde bulunanlar da oluyor.
Tayfa arasındaki güven ve birbirini kollama kadından
önce ve kadından sonra diye filmde ayrılıyor. Bunun yanında " bu kadar esrar içilirse bir ortamda
kadına tecavüz edenler de olur " sözü gerçekliği ortaya çıkıyor.
Aynı zamanda filmde tayfa arası cigara muhabbetleri başı çekiyor. Özellikle Kamil’in
spor toto kazandığı ama spor totoyu yatırmadığı kazandığı Samsunspor-Fenerbahçe maçını
anlattığı sahne yeme de yanında yat cinsinden. Bunun yanında baş kaptan olarak
gördüğümüz İdris Kaptan film boyunca vicdanıyla hesaplaştığını gösteriyor bize.
Yapılanların muhasebesini yapıyor. Diğer adamlara göre kadını düzmenin peşinde
değil, kadına sahip çıkmanın ve kadını öldürmemenin peşinde oluyor. Kendinle
vicdan mahkemesini böyle kuruyor İdris Kaptan.
Erkan Can ve Haldun Boysan oyunculuğun dibine vururken Naci Taşdöğen ve Yıldıray Şahinler bu iki ismin yanında hiç sırıtmıyor. Filmde müzikler Uğur Yücel’e ait. Final sahnesindeki müziğin uyumunu da atlamamak gerekir. Her ne kadar rahatsız edici sahne ve diyaloglar ön planda olsa da bu topraklarda böyle sahici işler zor çıkar, karanlık atmosferde bir gemiyle ve o tayfayla nasıl etkili bir iş ortaya çıkaracağını Serdar Akar bu filmiyle göz önüne seriyor.
Serdar Akar’a dönem itibariyle ayrı parantez
açmak gerekir. Akar senaryoyu yazdıktan sonra oyuncuları belirliyor, ona göre
filmi şekillendiriyor. “ Gemide filmini çekerken maddi problemleriniz
oldu mu” sorusuna Serdar Akar şöyle cevap veriyor;
“ Olmaz mı! Aslında şöyle söylemem lazım: Maddi
problem olmadı, çünkü madde yoktu! Hakikaten yoktu. Ama para yok diye de
senaryoda en ufak bir değişiklik yapmadım. Düşünebiliyor musunuz, filmde bir
gemi olması gerekiyor ve hiç para yok! Bir arkadaş vasıtasıyla bulduk gemiyi.
Geminin sahibine önce sadece senaryo yazıyoruz dedik. Sonradan bizim bir
filmimiz var, sizin geminizde çekmek istiyoruz dedik. Adam bize kaç gün lazım
diye sordu. 7 gün dedik. Bu gemiyi 7 gün size kiralasam, sülaleniz gelse
ödeyemez, indirim yapsam gene ödeyemez, dedi. Doğruydu. Ama çekim yapmak
istediğimiz zaman bayramdı. Ve bayramda gemi limanda duracaktı, bir de tadilat
işleri vardı. O zaman bayram süresince çekin, dedi. Sonra tadilat bitince
sefere çıkıp, yolda da çektik. Çekimler 17 gün sürdü. Geminin içi de komple
dekordur. Yine paramız yoktu ama arkadaşlarımız vardı. Bizim için platolarını
açtılar. O filmde şöyle bir durum var: Herkes benim film yapmamı bekliyordu, o
yüzden telefon edip, film çekiyorum, artık film var mı diye sorunca, büroya
yüzlerce kutu film geldi. HAKİKATEN, GERÇEKTEN hep beraber yapılmış bir filmdir
Gemide. Hiç tanımadığım reklâmcılardan film geldi. “
Sonuç olarak, 90'lı yıllarda Aksaray'da çekilen,
ordaki ortamları, dalavereleri, ve erkek kültürüne özgü öğeleri
anlatan " Gemide" insanoğlunun ikiyüzlü olduğuna
vurgu yapıyor. Serdar Akar filmlerinde gördüğümüz samimi
ve gerçek diyaloglar, Erotizm, bir gemi ve kaptanın tayfası, küfürbaz sahneler,
sokak kültürü, dumanlı kafalar, dönen cigara muhabbetleri, gerçek hayatı doğal
şekilde yansıtmasının yanında kısaca özetlemek gerekirse ; düzeni bir
kadının nasıl bozacağını, gemide çalışan tayfanın bir kadın yüzünden nasıl ters
düşeceğini ve düşük bütçeyle nasıl büyük yapıtlar çıkacağını gösteren bu
topraklarda çıkan en sahici işlerden biri " Gemide"
Film bittiğinde aslında herkes kendine sorması gereken soruyor belki de; " iyi mi yaptık ? "
Filmde Altını Çizdiklerim
“ Seni karılar mı dövdü lan
Ne diyorsun lan
Karılara bakıp duruyorsun
Siktir lan! “
“ Orospunun kızlığını bozduysak evlenecek
halimiz yok ya. Kim bilir kaça satacaktı zarını pislik”
- ben yapmadım abi, anamı siksinler ki ben
yapmadım. sus lan ibne! ulan sizin vicdanınızı sikiyim. nasıl bu boku hep
beraber yediysek, yine hep beraber sike sike halledicez.”
“ Bu polisler olayları nasıl çözüyor?
Mesela bir cinayet oldu, napıyor he?
Hani saçının telinden ,parmak izinden falan mı
buluyor?
Herkesin parmak izi mi var poliste? Yok. Ama buluyor.
İstedi mi her olayı çözüyor dimi Dimi lan? Sen o zaman neden ıslak geldin
boksör”
- ben bu kıza aşık oldum abi..
- ne?
- napim abi? evleneyim mi ben bu orospuyla?
-eğer bu kız bakireyse onu sen orospu yaptın ibne. bir de hiç utanmadan arkadaşına da peşkeş çektin amcık pezevenk.
- peşkeş çekmedim abi. sana söylemekle beni tehdit etti zorla sikti.
- iğrençsiniz ibneler. bir de kızı öldürmeye kalkıyorlar. siz hakikatten kancıksınız lan. katil ibneler.
- ne?
- napim abi? evleneyim mi ben bu orospuyla?
-eğer bu kız bakireyse onu sen orospu yaptın ibne. bir de hiç utanmadan arkadaşına da peşkeş çektin amcık pezevenk.
- peşkeş çekmedim abi. sana söylemekle beni tehdit etti zorla sikti.
- iğrençsiniz ibneler. bir de kızı öldürmeye kalkıyorlar. siz hakikatten kancıksınız lan. katil ibneler.
bu cigaraya acımam, sana değil, cigaraya acımam,
sokarım götüne. önüne bak kaldırma kafayı.
- kaptan şunu yağlasana be.
- napıcam, yağlayıp götüme mi sokucam.
- kaptan şunu yağlasana be.
- napıcam, yağlayıp götüme mi sokucam.
"hatırlıyor musun?" "hatırlıyom
amına koyim. hiç iyi şeyleri hatırlamaz bu kotkafa"
"Düzen Bozuluyor Kamil, Dikkatli Olmak
Lazım"
“ Hiçbir polis gavur bir orospuyu siktiler diye
delikanlıları içeri atmaz “
"Şu küçücük gemide niye düzen bozuluyo be Kamil?
Hee niye? Bi kız vardı, noldu?"
“ Pezevengi öldür bir, cinayet. kızı al iki,
adam kaçırma. kızı en az iki kişi sik üç, ırza tecavüz. her gece esrara takıl
nerden baksan dört içicilik. heriflerin cebinden paralarını al beş gasp. bütün
bu bokları yedikten sonra polislerin suratına bakıp "kusura bakmayın abi
kaza oldu" diyemezsin. adamın götünden kan alırlar kamil kan. hadi kız
orospu. ki bu ibneler bakireydi diyorlar. bakire kız nasıl orospu olur anladım
gitti. off her şey karışık. neyse... karı orospu siktik, herif pezevenk
öldürdük, paralarını aldık. demezler mi "ulan siz misiniz bu kentin
zaptiyesi". sikerler oğlum hepimizi sikerler. amına kodumun boksörü neler
açtı başımıza. “
" Bende buranın en güzel kızını sikmezsem bana da Muhammed Ali demesinler dedim abi "
“ ibnelere bak önlerinde duruyor yemiyorlar “
“ abi kurtaralım bu kızı ibnelerin elinde eziyet çekmesin
“
" kaptan'ın odasından karı alınıp sikilir mi? "
" ulan sizin vicdanınızı sikeyim. nasıl bu boku yediysek yine hep beraber sike sike halledeceğiz. "
Cem Kurtuluş, 2010
0 yorum:
Yorum Gönder