// body elementide aşağıdaki şekilde düzenlenmelidir. ...
// etiketinden önce aşağıdaki kodu ekleyebilirsiniz. // body elementide aşağıdaki şekilde düzenlenmelidir. ...

Etiketler

Tarih

Kategoriler

26 Mayıs 2020

Savulun Battal Gazi Geliyor (1973)






















1970’li yıllar her ne kadar “ Seks Furyası “  denen sinema dönemini hatırlatsa da , bunun yanında “ Tarihsel Filmler “ adını verdiğimiz avantür film denen  bir dönem gerçeğini de hatırlatır. Bu tarihsel filmler sırasıyla değil, o filmlerdeki kahramanları düşündüğümüzde Tarkan, Kara Murat, Battal Gazi, gibi kahramanlar tam da bu dönemlerde karşımıza çıkmıştır.  Bu dönemi göz önünde bulundurursak ayrı parantez açabileceğimiz o dönemlerin kahramanı, aynı zamanda vurdulu/ kırdılı filmlerin baba yiğidi Cüneyt Arkın ismini es geçemeyiz.  70’li yılların Tarihsel filmlerinde (Malkoçoğlu, Kara Murat, Battal Gazi ) yer alan Cüneyt Arkın bu filmlerde oynamak için kendi yeteneklerini ön plana çıkarmış, bu filmlerde iyi iş çıkarmak ve hafızalarda iyi bir yer edinebilmek için Akrobasi ve Özel karate dersleri almıştır.

Cüneyt Arkın’ın yanında bir o kadar konuşabileceğimiz diğer bir  isim de yönetmen Natuk Baytan’dır. Natuk Baytan hakkında kısa bir özet geçmek gerekirse; Natuk Baytan; Kemal Sunal filmlerinde güldürü türüne katkıda bulunan nadir isimlerdendir. Bu filmlerde yarattığı karakterlerde hep kendi başarısı olmuştur.  Baytan, en az bu güldürüler de başarılı olduğu kadar, Cüneyt Arkın’la çektiği filmlerde de bir o kadar başarılı olmuştur. Kötü adamlar, vurmalar/kırmalar, diyaloglara olan katkısı Natuk Baytan sinemasının karakteristik özelliği olarak söylenebilir.
Battal Gazi Serisinde önemli bir yer edinen  “ Savulun Battal Gazi Geliyor “  Bizanslıların , Türkleri Anadolu’dan atması için zorbalık yöntemine başvurarak İslamiyete açtığı savaşı  ve  bu zorbalık karşısında Battal Gazi ve Oğlu Seyyit Battal’ın kahramanlık mücadelesini konu ediniyor. 

Film, başlardan itibaren Battal Gazi’nin oğlu Seyyit Battal’ın hünerlerini sergilemesi, bu hünerlerin sonucunda ileride iyi işler başaracağını göstererek başlıyor. Köyüne yapılan baskında baba Battal Gazi; ve halk Bizans’ın saldırısına uğruyor. Bu saldırılar sonucunda acımasızca tecavüz edilenler ve Kara Şövalye’nin  “ kızının ırzına geçtiğimiz gibi bütün Müslüman kızlarının ırzına geçeceğiz “ sözü filmin konusunu daha belirgin kılıyor.  Bu açıdan film İslamiyet karşıtı bir izlenim bırakıyor.

Baba Battal Gazi’nin kızının ırzına geçilmesine tanıklık etmesi ve daha sonrasında  Bizanslıların eline geçmesi sonrasında Seyyit Battal,  babasının ve kız kardeşinin intikamını  almak için  yollara düşüyor.  Oğul Battal Gazi’yi bu yolda özel olarak görevlendirilmiş kutsal şövalye adını verdikleri  özel seçilmiş adamlar karşılıyor. Battal Gazi, kız kardeşine yapılanları düşündükçe erkeklerin cinsel organı diye tabir ettiğimiz bölgeden kara şövalyenin adamlarından intikam alıyor. Battal, kara şövalyenin adamlarından intikam alırken şu replik hafızalarda yer ediniyor;

“ Kimsin sen?
Azrail’in habercisi Battal, canını almaya geldim “

Filmin ikinci yarısından itibaren Seyyit Battal kılık değiştirip  babasını kurtarmak için  kara şövalyenin 7 özel adamına verdiği 7 anahtarı  toplamak için Kara Şövalye’nin adamlarının  olduğu yere sızıyor.   Filmin  asıl olmazsa olmaz sahneleri burada açığa çıkıyor. Cüneyt Arkın’ın kılıç şovları, ustalıkları, akrobasi hareketleri /her biri karşımıza çıkıyor. Kutsal şövalyelere verilen Oğul Battal’ın bu adamları alt etmesi zor oluyor, bunun sonucu da kendisi için ağır oluyor. Filmin hafızalara kazınan iki sahnesinden biri; Seyyit Battal’ın gözlerini kör etmek için kullanılan akrepler; bunlar daha sonra filmin restarasyonlu hali izlenildiğinde  filmin bu sahnelerinden hamam böceği kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Filmin diğer sahnesi de kör olan bir adamın kör haline rağmen eline verdikleri 4 okla yılanları vurduğunu resmediyor hepimize.

Oyunculuklara geçecek olursak; Natuk Baytan sinemasında kötü karakter olarak karşımıza çıkan çoğu simaya rastlıyoruz, bu simalarda bu işin altından kalkabilecek tanıdık simalar oluyor. “ Kazım Kartal, İbrahim Kurt, Süheyh Eğriboz “ bunlardan birkaçı oluyor. Natuk Baytan ismi her ne kadar senaryoda ön plana çıkıyor ve yönetmen olarak karşımıza çıksa da bunun yanında  “ Duygu Sağıroğlu “ ismi de senaryoya katkıda bulunanlardan. Senaryoya kabataslak göz attığımızda İslamiyete karşı savaş açmış kara şövalye gözümüzde canlanıyor, bu seride genellikle bu tema göze çarpıyor , bunun haricinde Cüneyt Arkın’ın kahramanlıkları, baba ve oğulu aynı anda canlandıran Cüneyt Arkın’ın baba olarak fiziksel görünümü film adına başarılı hareket sayılması gerekir.

Sonuç olarak; Battal Gazi Serisinin en önemli parçalarından biri olan “ Savulun Battal Gazi Geliyor “ Cüneyt Arkın ve Natuk Baytan’ın öncülüğünde serinin en önemli filmlerinden biri oluyor. Kötü karakterlerin filme oturaklı şekilde işlenmesi, akrobasi hareketlerinin diğer Cüneyt arkın filmlerine göre fazlalık göstermesi gibi şeyler bu filmin en önemli parçasını oluşturuyor.


Cem Kurtuluş

0 yorum: