1970’li yıllar her ne kadar “ Seks Furyası “ denen
sinema dönemini hatırlatsa da , bunun yanında “ Tarihsel Filmler “ adını
verdiğimiz avantür film denen bir dönem
gerçeğini de hatırlatır. Bu tarihsel filmler sırasıyla değil, o filmlerdeki
kahramanları düşündüğümüzde Tarkan, Kara
Murat, Battal Gazi, gibi kahramanlar tam da bu dönemlerde karşımıza
çıkmıştır. Bu dönemi göz önünde
bulundurursak ayrı parantez açabileceğimiz o dönemlerin kahramanı, aynı zamanda
vurdulu/ kırdılı filmlerin baba yiğidi Cüneyt
Arkın ismini es geçemeyiz. 70’li
yılların Tarihsel filmlerinde (Malkoçoğlu,
Kara Murat, Battal Gazi ) yer alan Cüneyt Arkın bu filmlerde oynamak için
kendi yeteneklerini ön plana çıkarmış, bu filmlerde iyi iş çıkarmak ve
hafızalarda iyi bir yer edinebilmek için Akrobasi ve Özel karate dersleri
almıştır.
Cüneyt Arkın’ın yanında bir o kadar konuşabileceğimiz
diğer bir isim de yönetmen Natuk
Baytan’dır. Natuk Baytan hakkında kısa bir özet geçmek gerekirse; Natuk Baytan;
Kemal Sunal filmlerinde güldürü türüne katkıda bulunan nadir isimlerdendir. Bu
filmlerde yarattığı karakterlerde hep kendi başarısı olmuştur. Baytan, en az bu güldürüler de başarılı olduğu
kadar, Cüneyt Arkın’la çektiği filmlerde de bir o kadar başarılı olmuştur. Kötü
adamlar, vurmalar/kırmalar, diyaloglara olan katkısı Natuk Baytan sinemasının
karakteristik özelliği olarak söylenebilir.
Battal Gazi Serisinde önemli bir yer edinen “
Savulun Battal Gazi Geliyor “ Bizanslıların
, Türkleri Anadolu’dan atması için zorbalık yöntemine başvurarak İslamiyete
açtığı savaşı ve bu zorbalık karşısında Battal Gazi ve Oğlu Seyyit
Battal’ın kahramanlık mücadelesini konu ediniyor.
Film, başlardan itibaren
Battal Gazi’nin oğlu Seyyit Battal’ın hünerlerini sergilemesi, bu hünerlerin
sonucunda ileride iyi işler başaracağını göstererek başlıyor. Köyüne yapılan
baskında baba Battal Gazi; ve halk Bizans’ın saldırısına uğruyor. Bu saldırılar
sonucunda acımasızca tecavüz edilenler ve Kara Şövalye’nin “
kızının ırzına geçtiğimiz gibi bütün Müslüman kızlarının ırzına geçeceğiz “
sözü filmin konusunu daha belirgin kılıyor. Bu açıdan film İslamiyet karşıtı bir izlenim
bırakıyor.
Baba Battal Gazi’nin kızının ırzına geçilmesine tanıklık
etmesi ve daha sonrasında Bizanslıların
eline geçmesi sonrasında Seyyit Battal, babasının ve kız kardeşinin intikamını almak için yollara düşüyor. Oğul Battal Gazi’yi bu yolda özel olarak
görevlendirilmiş kutsal şövalye adını verdikleri özel seçilmiş adamlar karşılıyor. Battal
Gazi, kız kardeşine yapılanları düşündükçe erkeklerin cinsel organı diye tabir
ettiğimiz bölgeden kara şövalyenin adamlarından intikam alıyor. Battal, kara
şövalyenin adamlarından intikam alırken şu replik hafızalarda yer ediniyor;
“ Kimsin sen?
Azrail’in habercisi
Battal, canını almaya geldim “
Filmin
ikinci yarısından itibaren Seyyit Battal kılık değiştirip babasını kurtarmak için kara şövalyenin 7 özel adamına verdiği 7
anahtarı toplamak için Kara Şövalye’nin
adamlarının olduğu yere sızıyor. Filmin asıl olmazsa olmaz sahneleri burada açığa
çıkıyor. Cüneyt Arkın’ın kılıç şovları, ustalıkları, akrobasi hareketleri /her
biri karşımıza çıkıyor. Kutsal şövalyelere verilen Oğul Battal’ın bu adamları
alt etmesi zor oluyor, bunun sonucu da kendisi için ağır oluyor. Filmin
hafızalara kazınan iki sahnesinden biri; Seyyit Battal’ın gözlerini kör etmek
için kullanılan akrepler; bunlar daha sonra filmin restarasyonlu hali
izlenildiğinde filmin bu sahnelerinden
hamam böceği kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Filmin diğer sahnesi de kör olan
bir adamın kör haline rağmen eline verdikleri 4 okla yılanları vurduğunu
resmediyor hepimize.
Oyunculuklara
geçecek olursak; Natuk Baytan sinemasında kötü karakter olarak karşımıza çıkan
çoğu simaya rastlıyoruz, bu simalarda bu işin altından kalkabilecek tanıdık
simalar oluyor. “ Kazım Kartal, İbrahim
Kurt, Süheyh Eğriboz “ bunlardan birkaçı oluyor. Natuk Baytan ismi her ne
kadar senaryoda ön plana çıkıyor ve yönetmen olarak karşımıza çıksa da bunun
yanında “ Duygu Sağıroğlu “ ismi de senaryoya katkıda bulunanlardan.
Senaryoya kabataslak göz attığımızda İslamiyete karşı savaş açmış kara şövalye
gözümüzde canlanıyor, bu seride genellikle bu tema göze çarpıyor , bunun
haricinde Cüneyt Arkın’ın kahramanlıkları, baba ve oğulu aynı anda canlandıran
Cüneyt Arkın’ın baba olarak fiziksel görünümü film adına başarılı hareket
sayılması gerekir.
Sonuç
olarak; Battal Gazi Serisinin en önemli parçalarından biri olan “ Savulun Battal Gazi Geliyor “ Cüneyt
Arkın ve Natuk Baytan’ın öncülüğünde serinin en önemli filmlerinden biri
oluyor. Kötü karakterlerin filme oturaklı şekilde işlenmesi, akrobasi
hareketlerinin diğer Cüneyt arkın filmlerine göre fazlalık göstermesi gibi
şeyler bu filmin en önemli parçasını oluşturuyor.
Cem Kurtuluş
0 yorum:
Yorum Gönder