Kuşkusuz
savaş tarihinin en kanlı savaşlarından biri Vietnam savaşıydı. Çocuğundan
gencine uzanan bu savaştan çok kayıp vermesine rağmen Vietnam galip çıktı, buna
rağmen 1.5 milyon insanını yitirdi. Ho
şi Minh savaşla ilgili "Tüfeği
olanlar tüfekleri, kılıçları olanlar kılıçları, kılıçları olmayanlar küçük çapa
ya da sopalarıyla savaştı. Her mezra ve cadde birer kale, her insan bir
savaşçı, her parti hücresi bir kurmay heyeti gibiydi.” diyordu. Vietnam savaşı mevzusunu çok
uzatmazsak bu savaşla ilgili tonlarca
kitap yazıldı, bununla birlikte albüm
teması olarak müziklere acımasızca yansıtıldı.
Bu demirbaş albümlerden biri de 2001 yılında Sodom’un savaş ruhunu
hissettirdiği “ M16” albümüydü.
Albüme
geçmeden önce Sodom’un beyni Tom Angelripper’in Vietnam savaşı temasıyla ilgili
söylediği “[M-16 aslında] bir konsept
albüm değil. Bu sadece Vietnam hakkında sözleri olan bir Sodom albümü.” cümlesini
belirtmek de yarar var.
Pek çok kimse tarafından bu albümün konsept albüm
görüldüğü bilinir. Albümün “M16”
isminin seçilmesini “Benim için M-16
tüfeği, Vietnam Savaşı'nın bir simgesi. Silah tarihi ve Amerikan silahlarıyla
gerçekten ilgileniyorum - avlıyorum, silah topluyorum. Silahlara karşı her
zaman özel bir ilgim olmuştur” cümlesiyle anlatıyor Tom Angelripper.
Albümün
girişi “Among The Weirdcong” bütün enstrümanların çalıştığı, saldırgan
hissi veren kaosa davet eden tempo
yönünden dinamik makineli tüfek sesleri arasında atmosfere sokan savaşın
tahribatı üzerine lirikleriyle şeklini alıyor. Parçalanmış beyinler,çürük
etler, ölü adamlar da geride kalanlar oluyor. “I Am The War” temponun
düşmediği “I am The War” nakaratlarının
tekrarlandığı saldırganlık hissiyatının devam ettiği, kafa koparmanın nasıl bir
şey olduğunu gösterme hissiyatını vurgulayan Tom’un kızdırıcı vokaliyle zirveye
çıkıyor. “No teardrop dims my savage
eyes” nakaratıyla şarkının ana temasını açığa çıkarıyor.
Albümün
demirbaşlarından,dinamiklerinden, savaşla ilgili duygu durumunu en iyi ifade
eden,melankolisi yüksek şarkılardan ve
bir o kadar agresifliğin önde olanlarından “
Napalm In The Morning“ introdaki "I love the smell of napalm in the
morning/It smells like victory"
cümlesiyle açılıyor. Aynı zamanda
burdaki intro Apocalypse Now
filminden alınmıştır. Napalm bombalarının katliam yarattığı vahşice insanları öldürmesini
resmediyor şarkı. (Ek bir bilgi olarak
1965’te Vietnam’A karşı kullanılan bu bombalar 1980 yılında sivil halka karşı
kullanılmış olduğundan yasaklanıyor. ) Tom’un kızgın vokali, Bernemann’ın
riffine ayrı parantez açmak gerek.
“Minejumper” Bobby
Schottkowski ve Tom Angelripper’in başka boyuta geçtiği agresiflikten
ödün vermediğine tanıklık ediyoruz. “Violence
is just a friend” liriğiyle ana fikri özetliyor. İşkence ve imha edilmiş
hayatlar, delilik perdesi, ve soykırımdan yaşanmış acıların toplamı “Genocide “ile haykırılıyor. Tom’un
kızgın vokali, o öfke tufanına tanıklık etmek zor değil. “ Little Boy “ ile anti-god
temasıyla özetliyor şarkıyı. Ölüm ile yaşam arasında kalmanın arasında gidip gelmelerin rotasını
çiziyor. Albüme ismini veren, Tom
Angelripper’in de M-16 tüfeğine hayranlığını anlatan “M16” Tom’un kızgın vokalini
devam ettirdiği, öfke ile yoluna devam ettiği şarkı oluyor.
“Lead Injection” tempolu,agresifliğin
devam ettiği, Tom’un nefret vari vokaliyle kaldığı yerden devam ediyor. Geriye
kalan tek cevap “Creeping and crawling
why do you cry?” nakaratındaki soru oluyor. “ Cannot Fodder” ile Tom tüm öfkesiyle ortalığı davet etmeye devam
ettiğini göstererek ağır bir tahribat yaratıyor. Rus ruleti, patlayan bombalar
ve Vietnam… “I got no power to
survive/Empty thoughts of suicide.” nakaratıyla da ele veriyor bunu. “Marines “ askerlik mevzusunu göklere
çıkartan, tempolu ve “Full Metal Jacket “
filminden bölümler içererek yanıt veriyor. “Düşünme,soru
sorma, sadece öldür “ mottolu bir çizgide ilerliyor.
Albümün
final şarkısı olarak seçilen 1960 rock sahnesinde yer alan bir “The Trashmen“ şarkısı olan “Surfin
Bird “ Sodom için o bilindik punk’a saygı şarkısına yakın bir iş oluyor. Herkes için iyi bir seçim olur mu bilmem,
sound olarak albümün dışında kalıyor. Bunun haricinde albümün bonus edisyonunda
1982 döneminden iki şarkıya yer verilir.
Sonuç
olarak; 2000’li yıllara gelindiğinde teknolojik boyutta Kreator’dan bir “Violend Revolution” gerçeği önümüzde duruyordu.
Alman Thrash’i konusunda daima gaddarlığıyla bilinen komutan Tom Angelripper
komutasında thrash metal’in en üretken konularından biri olan savaş temasını “ M16”
ile Vietnam Savaşını konu alarak gaddarca bir kayıt bırakıyor Sodom.
Kadro
Bass/Vokal – Tom AngelRipper
Gitar – Bern “Bernemann”
Kost
Davul - Bobby
Schottkowski
Cover art –Axel Harmann
Mixing,Recording,co-producer-
Harris Johns
Photography- Manfred
Eisenblatter
Cem Kurtuluş,2022
0 yorum:
Yorum Gönder