Türkiye’de yaşıyorsanız “katli vacip” vakaların görülmesi ve toplumun ikiyüzlülüğüne dair söylenecek çok sözünüz vardır. Saian Sakulta Salkım ise otoritelere karşı isyan bayrağını çekip sözüyle de en sert şekilde makine usulünde yaptı. Bunun için sayısız örnekler var; en basit örneği ise Uğur Mumcu’yu katledenlere karşı söylemişti, safını pek önceleri belli eden Saian ve K”st “ Otonom Piyade “ile işe koyulduğu ilk günden beri sert politik liriklerini K”ST ile birlikte “Otonom Piyade ” adı altında konuşturdular. 2017’de işe koyulan Saian ve K”st” dördüncü albümleri “ Kuzuların Sessizliği” albüm kapağında belli olduğu gibi liriklerinin ne kadar sertliğine dair mesajı baştan veriyor.
Toplumda bu kadar adam kayırmaya, yolsuzluğa, hukuğun ezilmesine olan sözünü sakınmayacağının altını çiziyor. Albümün isminin “Kuzuların Sessizliği” olmasıyla ilgili cevap “ Kuzulara Sormalı” cevabı yatıyor. Albümün giriş şarkısı “ La Havle Vela Boom Bap” ülkenin içinden alıyorlar bütün hikayeyi. Çocuk Tacizi, İstismar, Adam kayırmacılar, Katil müteahhitler,Faili meçhuller ve sonunda AKP iktidarına hicivleri ile güçlü politikliğini konuşturuyor.
“Atamalarda
torpil var, Hasankeyf'te dinamit/Oligarşi, emek üstünde, yükselen piramit,İçselleşen
yolsuzluk ve örtbas” nakaratlarıyla çalan ve çırpanlara, yoksulluğun dibine insanları
mahkum edenlere sözünü söylüyor. K”st’ün araya girmesiyle “yattığı yerden
maaş herkes tanıdığa beleş bitti iş ahlakı yolsuzlukla sürdü sefa gebeş” sözünü
söylemesiyle mevzunun özeti gözümüzün önünde oluyor. Sözünü sakınmadan,
haksızlıklara karşı gelen tavrıyla da bize gösteriyor bunu. Kuzuların
Sessizliği konusuna Saian bir röportajında açık dille bunu şöyle dile
getiriyor; “ Esasen bunları dert edinmeyen insanlara, yani o kuzulara
neden bunları dert edinmediği sorulmalı. Dehşet verici olan kuzuların
sessizliği.”
“Mevlana Kıskacı” ile protestliğin çizgisinde söylemini değiştirmeden ana temasını vergiler kaçıran zümreye sözünü sakınmadan söylüyor. “vergilerden bıktık usandık ve her gün bir olay yavrum yurtdışından protest rap söylemek kolay” sözüyle de korkmadan,usanmadan,sakınmadan ve tam da adrese gitmesi gerektiği gibi. K”st ile daha da sertleşiyor lirikler, bu da argo dilinde “geğirince döl kokusu gelir senin ağzından kime sakso çekeceğini bilirsin en azından” nakaratlarıyla bir hale geliyor.
“Nau Nau” Thomas Hobbes’in meşhur sözü “ insan
insanın kurdudur” sözüyle yola çıkıyor.
Bu söz aynı zamanda insanın içinde yaşadığı vahşi hayvanı temsil eden,
barbarlığa giden durumunu ifade eder. Toplumun
ikiyüzlülüğünü ters yüz eden liriklerin yansımasını görüyoruz. “neden
katliamlar batılıdan nükseder Afrika’dan, kan izini takip et yol çıkar Brüksel'e
gazeteci cinayeti bir halk oyunu biz de devlet içinde başka bir paradigma gizli”
nakaratlarıyla liriklerin büyüklüğünü bir kez daha anlamış bulunuyoruz. Basit
bir anlamışlık değil, derinlik anlamında atılan sıkı bir yumruk minvalinde
Otonom Piyade kendine ait sert duvarın olduğunu söylüyor bize bir nevi. K”st
ile “O kareli ceketinizde s.o.s. logosu zorbalığı dikte eden badem bıyık
korosu” ile de asıl adrese gönderiyor mesajı.
“Skool of Hard Knockz” AKP’li yazar Abdurrahman Uzun’un “Açın kombileri yaz da olsa, havalar sıcak da olsa sonuna kadar yakın kombileri. Artık gaz patronuyuz.” cümlesiyle başlatıyor mevzusunu. Bu açıklamadan sonra doğalgaz’a yapılan zamların faturası halka ağır şekilde yansıtılmıştı, buna da ek parantez olarak belirtsek de/belirtmesek de gerçek budur. Saian “Burada adalet bir hayalettir/Halka ahlak öğreten avradını tekkelerde badeletir- Yobaz, bana faydasız kilisede papaz Senin dokuz milim, Saian'nın mermisi sarkazm" nakaratlarıyla haykırıyor.
Şarkının gidişatındaki DJ Şivo’nun katkılarıyla Scratchleri de bir o kadar etkili bir iş çıkartıyor. Scratch, ilk olarak 1970’lerde plaklar üzerinde yapılan bir DJ atraksiyonu denebilir, pek çok yetkin DJ kendi yaratıcılığını beatler üzerinde deniyorlardı.”Cim Karnında Bir Nokta” başlangıçta merkezde Çiçek Abbas’ı selamlayarak başlıyor. “Ben enflasyondan hiç söz etmeyen yüz bin kadar rapçiye dinleme sakın yapar metastaz” nakaratlarıyla inceden alt metini okuyoruz. (Metastaz; “kendisine en yakın damar dolaşımına geçerek bulunduğu bölgeden farklı bir vücut dokusuna ulaşması ve burada gelişimini sürdürmesidir.”)
Toplumun şimdiki Z
kuşağı adı altındaki nesile sözlerini sıralıyor Saian. “Taksit götüne kaçmış elinde ayfon” bölümünde
dinliyoruz bunu. “Hiphop” ile geçmiş kuşaklara, yeraltındaki ruhu muhafaza
edenlere sıkı bir ruhla cevap veriyor. “Rapti benim en dolaysız kendimi
ifade formum” cümlesiyle sokaktan gelen bir neslin tutkulu tırmanışına bir
ruhla cevap veriyor Otonom Piyade.
Albümün teknik konusunda; Saian Sakulta Salkım & K”ST haricinde prodüktör koltuğunda DJ Kaan Arslan,Miks
de Berkant Merdivan, Mastering’i üstlenen Emrah Çelik ve
Scratchlere yer veren DJ Şivo bu EP’de emeği geçip de unutulmaması gereken
isimlerden.
Yaşadığın yerde sokakta yaşanan
haksızlıkların,zorbalıkların, zulmün, sessizlik dilinin “bana dokunmayan yılan
bin yaşasın” minvalinde olanlara karşı isyan bayrağını çeken ve haykıran “Otonom Piyade” bir nevi “Kuzuların Sessizliği” ile bir nevi kendi kuytu
köşelerinde susturulmaya çalışan bir toplumun izdüşümünü/ yansımasını çiziyor.
Hiphop kültürüne yakın olmayanlara bile, otomatik makine kıvamında old school
sound’un hem altyapısıyla hem de lirikleriyle sıkı bir tokat/yumruk kıvamında “Otonom
Piyade” memleketin ağa babalarına, halkı yoksullaştıranlara karşı sözü var!
Cem Kurtuluş, 2025