İran filmlerinde genellikle İran rejimiyle alakalı
sorgulamalar yer alır, bu filmler bir süre sonra yasaklatılır. Çünkü onlara
göre gerçekleri gösteren yapıtlar pek değer bulmaz. İran Sinemasıyla pek alakam
olmasa da üniversite birinci sınıfta her Üniversite’de izletilen “
Persepolis” sinema filmi/ animasyonu izletilmişti. Bu film
İran İslam devrimiyle değişen hayatları anlatıyordu. Bu hayatlara girmeden önce
İran rejimi konusuna değinmek gerekir.
İran için her şey 1979 yılından sonra değişti. 1979
öncesi Modern İran, bir anda başörtülü, peçeli, okulların medreselere
çevrildiği bir İran Haline geldi. İran toplumunu baştan aşağı değiştiren
İran İslam Devrimi 20.yüzyılın en önemli dönüm noktalarından biri oldu. İran
İslam Devrimi Öncesi Ve Sonrası olarak ayırırsak İran’ı her şey daha anlaşılır
olacaktır.
“Circumstance “ Baskıcı, otoriter
rejimin hakim olduğu, yaşam standartlarının berbat olduğu, kadınların
özgürlüklerinin yok sayıldığı, çarpıcı, muhalif, içerik olarak İran’daki
olayları gerçekçi bir dille anlatan kendini istediği gibi ifade edemeyenlerin
hikayesini sunuyor seyirciye. Atife ve Şirin’in kendi cinselliklerini
keşfettiği süreci anlatan film, bir süre sonra kafasını İran İslam Devrimine
çeviriyor. İlk yarım saatte İran’ın gece hayatını konu alıyor, sonrasında
filmin mevzusu farklı yöne kayıyor.
Ailenin baskıcı, otoriter olmaması, ailede sadece
abinin otoriter ve kendini namaz kılıyor diye temiz sanması gibi temalar filmin
konusunu belirleyici kılıyor. İki genç kız gittikleri yerde kendi cinselliklerini
yaşıyor, kulüplerde eğleniyor, sarhoş oluyorlar. Bir müddet sonra bu genç
kızlar İran İslam Devrimine benzeyen bir yasayla cezalandırılıyor, kendilerinin
hayatı cehenneme dönüşüyor.
Burada yönetmen İran İslam Devrimine yerinde bir
eleştiri getiriyor. Baba Ve abinin denize girdiği, kızların denize
girememesi sahneleri gözümüzün içine sokuluyor, bu da İran’da
uygulanan şeriat yasalarına göre uygulanıyor. Kimin denize gireceğine, kimin
nasıl yaşayacağına yasalar karar veriyor. Eşcinsel film kategorisine
girse de film, içinde sadece eşcinselliğe dair mesajları barındırmıyor,
özgürlüğün kısıtlandığı ülkelerde sadece erkek haklarının bulunduğunu gözler
önüne seriyor. Bunları ailenin erkek çocuğu Mehran karakteri üzerinden
bariz görebiliyoruz.
Mehran filmin aynı zamanda aykırı karakteri olarak
karşımıza çıkıyor. Namaz kılan, batı müziğine yakın olduğu zamanlardan farklı
bir çizgide yaşayan, kendini İslam’a adamış ve sadece namaz kılarak temiz
olacağını düşünen bir karakterde. Başörtüsü bir şekilde taksiye binen
kızın , taksici’nin kızın ayaklarına,bacaklarına dokunarak zevke gelmesi
sahnesi gözden kaçmaması gerekir. Filmin ilerleyen zamanlarında birbirini seven
iki eşcinsel genç kızın, aynı evde kaldıkları abisinin Şirin denen genç kızla evliliğine
tanıklık ediyoruz. Bu süreç çarpıcı şekilde anlatılıyor seyirciye.
Sonuç olarak “ Circumstance “ baskıcı,
otoriter İran İslam Devrimi’nin hüküm sürdüğü zamanlara gönderme yaparken,
Eşcinsel haklarına da değinmeden geçmiyor. Özgürlüklerin sadece erkeklere
tanındığı, kendini istediği gibi ifade edemeyenlerin hikayesini sunuyor
seyirciye.
Film: Circumstance (2011)
Ülke: Fransa,ABD,İran
IMDB Puanı: 6.0/10
Tür: Dram
Yönetmen: Maryam Keshavarz
Oyuncular: Sarah Kazemy,
Nikohl Boosheri, Reza Safai
Müzik: Gingger Shankar
Süre: 1 saat 47dk
Tür: Dram
Yönetmen: Maryam Keshavarz
Oyuncular: Sarah Kazemy,
Nikohl Boosheri, Reza Safai
Müzik: Gingger Shankar
Süre: 1 saat 47dk
0 yorum:
Yorum Gönder